Keep Calm, Travel on - Reisverslag uit Peking, China van Anoek Bremer - WaarBenJij.nu Keep Calm, Travel on - Reisverslag uit Peking, China van Anoek Bremer - WaarBenJij.nu

Keep Calm, Travel on

Blijf op de hoogte en volg Anoek

22 September 2014 | China, Peking

Zo eindelijk even een klein momentje gevonden om jullie wat te updaten. Nu een weekje je hier die we met een lach en een traan hebben doorstaan.
Na opgehaald te zijn van het vliegveld en ons appartement bekeken te hebben moesten we meteen in actie komen, shoppen. Geloof me ik hou erg van shoppen maar als je net 9,5 uur hebt gevlogen en nauwelijks hebt geslapen is dat echt een moetje en in dit geval noodzakelijk wilde we iets kunnen drinken, koken of zelfs slapen.
Gelukkig in Nederland al wel wat onderzoek gedaan waar we spullen konden vinden, Ikea is niet alleen in Europa erg populair maar de Chinezen zien dit echt als High End producten. Waggelend als pinguïns (het leek wel twee de kerstdag op de woonboulevard) en enig sinds vertrouwd of je er al tich keren geweest bent(Ikea is overal hetzelfde) hebben we wat spullen bij elkaar verzameld.
Een opmerkelijk ding Chinezen zijn bang van messen ofzo, na heeeeeeeeel lang zoeken hebben we wat kunnen vinden maar jeetje wat een klus. Je zou toch denken brood smeren of groente snijden gaat zo moeilijk met stokjes. Ook houden ze van slapen op planken omdat dat goed zou zijn voor je rug! Wie bedenkt zo iets zou je denken een dun matrasje(lees 3 cm) van een soort stro.

Vanwege de grote afstanden in Beijing moesten we het echte boodschappen doen maar laten zitten en bij een soort kampeerwinkel onder ons appartement wat basic spullen scoren en opzoek naar eten voor de eerste avond. Even voelde ik me Remi alleen op de wereld, niemand om me heen die een woord Engels sprak en aan ons lot overgelaten in deze immens grote stad.
Chinezen zijn niet echt vriendelijke en hulpvaardige mensen als ze niets met je te maken hebben of als je ook maar niets van hun taal kan verstaan of spreken daar zijn we inmiddels wel achter.
Na wat dagen regelen dat we de meest noodzakelijke dingen in huis hadden en ondertussen op kantoor zorgen en er achter komen wat ons tijdens de eerste conferentie van afgelopen weekend te wachten stond had ik donderdag ineens een grote groep Nederlanders om me heen. Dat was wel even fijn en vertrouwd.
Overigens Europees voedsel is zeer zeldzaam hier, een potje simpele pastasaus is al gauw 5 euro en kun je maar in een paar supermarkten vinden. Dus mocht men nog eenpansgerechten (we hebben maar een pitje) weten die we kunnen maken zonder al te veel poespas en een westers smaakje let me know.

Afgelopen dagen hebben we goede dagen gedraaid op de conferentie voor revalidatie, het is lastig om ons product uit te leggen hier in de Chinese markt zeker als je de taal niet spreekt. Ze zeggen heel snel ja maar weten dan eigenlijk niet wat het daadwerkelijk inhoud. Het heeft ons een goed inzicht gegeven wat we moeten toevoegen of veranderen om het project weer een stapje verder te brengen. Op naar de conferentie in oktober!

Ik zou nog uren door kunnen vertellen over de eerste impressies hier maar helaas ook hier roept de plicht! Tijd om weer van start te gaan op kantoor.

Liefs Noek

Ps. Foto's volgen nog als ik dadelijk internet heb in mijn eigen studiootje, hier op kantoor is het internet niet strek genoeg aangezien je het met 400 man van een zwakke wifi gebruik maakt :-).

  • 22 September 2014 - 09:11

    Ellen:

    Succes Anoek, ik vind het echt super moedig van je. Hou je haaks. Nog even en dan ben je helemaal vertrouwd daar. xx

  • 22 September 2014 - 10:03

    Karin:

    Hoi,wat een toestanden daar. Hopelijk word het snel een knus apartement voor je.Het is een grote wereld daar waar je als eenling jezelf staande moet houden. Heel veel succes.grtjs Karin

  • 04 Oktober 2014 - 11:29

    Ien:

    Hoi Anoek, ik heb je blog nu op mijn bureaublad staan zodat ik je kan volgend. Nou de eerste indrukken zijn al bijzonder, zo te lezen! Werk maar bovenal geniet ze! Groetjes, ook van Huub, Ien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoek

Actief sinds 29 Aug. 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 6174

Voorgaande reizen:

13 September 2014 - 12 December 2014

China 2014-2015

Landen bezocht: